Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy šest takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do dvou souborů: vlastní program (46 stran) a osnovy jednotlivých předmětů (430 stran).

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

V pondělí 17. 6. odpoledne proběhlo v aule vystoupení hudební poloviny kvinty C. Mohli jste slyšet šest různých ukázek z všemožných žánrů hudby.

Studenti 1.B a 3.B vytvořili sbor a orchestr pro slavnostní předávání letošních maturitních vysvědčení 31. 5.

Ve středu jsme se sešli na Hlavním nádraží a odjeli vlakem do Norimberka, pokračovali jsme vlakem do Forchheimu, kde si nás rozebrali naši výměnníci (=Austauschschüler).

První týden v červnu jsme se vydali (skupinka čtyř lidí ze septimy A a B) pod vedením paní profesorky Ginzelové do německého města Chemnitz (Saská Kamenice), kde jsme navštívili zdejší technickou univerzitu při tzv. BIDS - týdnu otevřených dveří.

Sextánský kurz krajinomalby se odehrál tradičně ve Svatém Janu pod Skalou.

10. 6. sekunda A a 11. 6. sexta B se vydali na poslední exkurzi s výtvarkou.

https://www.statnivlajky.cz/data/flags/w580/ir.png

Věděli jste, že šestnáctým největším státem světa, který se dříve rozkládal na území Persie, je Írán?

Rádi bychom Vás pozvali na vystoupení hudebkářů z 5.C, které se bude konat 17. 6. ve 14:30 v aule školy.

Pondělí 3. 6. jsme si trochu okořenili. Místo čtyřhodinovky hudebky jsme s profesorkou Silkenovou vyrazili do Strahovského kláštera.

Na AG rádi soutěžíme a jednou z matematických soutěží, kterých se každoročně účastníme, je Pythagoriáda.

Stránky