Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy šest takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do dvou souborů: vlastní program (46 stran) a osnovy jednotlivých předmětů (430 stran).

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

2.A v Domě U Kamenného zvonu na výstavě současného umělce J. Róny.

Propozice k turnaji: pravidla, nasazení skupin a časový harmonogram.

Časový harmonogram jednotlivých utkání, rozlosování, bodování a pravidla turnaje.

Olympiáda v českém jazyce – školní kolo, 44. ročník, 2017/2018

Zpráva o výjezdním kroužku biologie z 18. - 19. 11.

Dne 9.10. 2017 jsme se (V.B) vypravili do Matematického Ústavu Akademie Věd ČR.

Jak jste si již určitě všimli, článek o naší pouti do Lurd už na stránkách školy nějakou chvíli visí, ale naši přátelé z Montpellier nám poslali pár dost zajímavých fotografií. A tak jsme se rozhodli udělat ještě jeden článek jen a jen o Lurdech!

“Jak se vidím já a jak mě vidí ostatní.” To bylo téma, se kterým studentka Pedagogické fakulty UK Praha, BcA. Zuzana Tomková, absolvovala na našem gymnáziu oborovou praxi.

Výstava Pokoje představila práci studentů uměleckých vysokých škol v netradičních prostorách neobývané budovy v Hybernské ulici.

Ve středu 8.11.2017 se konala na MFF UK tradiční matematická soutěž MaSo, které se tento podzim zúčastnilo rovných 110 týmů.

Stránky